RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 4. januar 2014

Velkommen til leseåret 2014 - En smakebit på søndag



Riktig godt nytt år, kjære lesere. Leseåret 2014 er godt i gang - er dere klare for å dele noen linjer fra boken dere holder på med noen søndager også i år? I dag skal jeg dele to smakebiter fra min bok med dere, og jeg ser fram til å lese deres smakebiter.


God start på leseåret


I går begynte jeg på min andre bok dette året. Mot slutten av 2013, og forsåvidt den første boken i 2014, ble det mye realisme på meg. Nå kjente jeg at tiden var inne for litt magi.

Valget falt derfor på boken Born Wicked av Jessica Spotswood. Historien foregår i USA, et sted i nærheten av New London, Connecticut og tidsperioden tror jeg må være på 1800-tallet en gang. Jeg har enda ikke klart å tidfeste historien helt.

Hva handler boken om?


Born Wicked handler om 16 år gamle Cate og hennes tre yngre søstre. Når boken starter er det ikke så lenge siden jentene mistet sin mor. Nå har en brysom nabokone plantet en idè hos jentenes far om at familien trenger en guvernante, en nonne har blitt valgt til oppdraget.

Guvernanten skal sørge for at jentene lærer seg det som trengs for å bli godt gift, fram til nå har de mer eller mindre fått pleie sine egne interesser. Slikt passer seg selvsagt ikke når man skal finne seg en mann. Det ingen vet er at jentene har magiske krefter, moren var deres eneste allierte. Kreftene må holdes skjult, Brorskapet driver heksejakt.



Årets første smakebit fra meg:



(..)if Mother were alive, Maura and I would be attending teas, paying and receiving calls, positioning ourselves as eligible, marriageable young ladies. I've put it off, afraid of bungling* it somehow, of drawing attention to us. Now I've waited too long and the delay has done just that.

(...)'She'll be living right here. She'll never let you read those novels, or Tess continue her studies, or me spend all day in the dirt.' My heart falls at the thought. Gardening is the one freedom I've allowed myself. If the governess makes me stay indoors all day painting fruit baskets, I'll go mad. 'If she realizes what we are—'

*Jeg tar med en liten glose denne gangen, for ordet bungling var ukjent for meg. I denne sammenhengen betyr nok bungling it på norsk å rote det til.


Hvordan har leseåret ditt startet?
Holder du fortsatt på med den siste boken fra 2013 eller er du på bok #10 i 2014 allerede?


Hvorfor "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.

Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
1.Delta når du selv føler for det, det viktigste er at dette skal være gøy og hyggelig.
2.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.
3.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg her. Glemmer du det finner ikke leserne bloggen din. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag med #smakebit da vel.






Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.







29 kommentarer:

  1. Godt nyttår til deg! Endelig nye runder med smakebiter, det er så gøy! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :D

      Juhuu, ja jeg er helt enig og jeg ble rimelig frustrert da Blogger ikke ville samarbeide med meg da jeg først forsøkte å publisere innlegget litt før midnatt. Heldigvis fikk jeg ordet opp i surret, og smakebiten var på plass da den skulle.

      Slett
  2. Godt nytt leseår, Mari! Eg har starta året slik som eg avslutta forrige år: Parallell-lesing av fleire bøker, i ulike sjangrar. Funkar fint :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :) Jeg har vel egentlig også det, men jeg forsøker å la det være. Ikke fordi jeg blander historiene, men fordi jeg sliter med å fullføre noe som helst når jeg leser på den måten akkurat nå.

      Slett
  3. Godt nytt år! Mitt leseår har startet med gjenlesing av Den hemmeighetsfulle øya, og mange påbegynte bøker rundt om i huset, blant annet en jeg fikk til jul - Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant. Håper på et bedre leseår i år enn i for!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Marielle :D Det gjør jeg også, derfor har jeg satt meg et mål som jeg tror er oppnåelig i år. Klarer jeg det vil jo leseselvtilliten være på topp i inngangen til 2015 hehe.

      Slett
  4. Godt nytt år! Jeg åpnet 2014 med Lucie av Amalie Skram, deretter har det bare vært spenning, spenning, spenning. I går satt jeg 8 timer i strekk og leste hele boken før jeg gjorde noe annet, men i dag blir det fotballkamp grytidlig før jeg skal lese videre. Ha en fin søndag, og kos deg med smakebitene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig å ha en dag hvor man kan gjøre det man har aller mest lyst til, Tine :)

      Slett
  5. Gott nytt år! Läste ut tegelstenen 22/11 1963 igår, den är det enda jag läst hittills i år :)

    SvarSlett
  6. Godt nytt år til deg!
    Jeg ser frem til mange smakebiter i det nye året, og har faktisk lest ut en bok allerede samt startet på en ny.
    Magi er gøy å lese om, og "Born Wicked" virker som en spennende historie. Kos deg med den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, jeg koser meg sakte :)

      Slett
  7. Godt nytt år til deg,Mari! Jeg har såvidt kommet i gang med bokåret og leser årets første bok så litt trått går det fremdeles, men jeg har håp og tro på at det løsner litt nå.Boken du leser i virker veldig spennende. Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heller litt sakte enn ingen bok i det hele tatt sier når jeg ;)

      Slett
  8. God fortsättning på 2014! Vad kul att smakbitarna är tillbaka! Jag håller på med årets första bok och hoppas på en fint läsår.

    SvarSlett
  9. Gott nytt år! Roligt att smakbitarna kommer igång igen. :)

    Born Wicked låter som en spännande bok.

    SvarSlett
  10. Gott nytt år och härligt att du är tillbaka! Jag är inne på bok nr 2 för året. Eller tre, eftersom "boken" jag läser är uppdelad i två volymer. Hm, låter snurrigt, eller hur ;-) Jag räknar bägge volymerna som en bok i alla fall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du syntes det, Lotten!

      Kanskje det er som den 3 i 1 pocketen jeg har liggende her. Det er en serie på fire romaner, de tre eldste har kommet ut i en samlepocket. Er det noe av det samme med din bok kanskje?

      Slett
  11. Jaaa, Smakebiten är tillbaka! Så roligt! Gott nytt bokår, Mari! :-)

    SvarSlett
  12. Underbart att smakbitarna är tillbaka! Gott nytt (bok)år! :)

    SvarSlett
  13. Fint å være innom herr igjen. Godt nytt år til deg Mari!

    SvarSlett
  14. Jeg er på min bok nr 2 dette året. Godt nytt år!

    SvarSlett
  15. Fin smakebit, og godt nyttår! :) Jeg holder stadig på med bøker jeg aldri ble ferdig med i fjor. Akkurat nå er det Mørkemanaren og Leksikon om lengsel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har et par av de liggende selv, men den jeg har begynt på nå er noe lettere så det blir en bok til hvert et humør ;)

      Slett
  16. Godt nyttår! Og takk for fin smakebit :)
    Jeg er på bok nr en for året, av mange håper jeg :)

    SvarSlett
  17. Hei! Skal prøve å være med neste gang. Hadde allerede lagt ut et annet innlegg på bloggen forrige søndag og jeg foretrekker å legge ut bare et innlegg pr dag så langt det går, men skal prøve å være med igjen førstkommende søndag.

    Godt nytt år:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen skal du være med på laget uansett hvilken søndag du finner ut av at det kan passe deg, Rufsa :)

      Slett
  18. Tusen takk for alle hyggelig kommentarer :) Det er så herlig å være back in blog business!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.