RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 6. april 2014

Påskekrim? En smakebit på søndag


Happy søndag kjære bokbloggere! Det er første søndag i april, tiden raser avsted mot påske.


Er du en som følger tradisjon og har plukket ut boken som skal være din påskekrim(deckare) i år? På bloggen til Lesehesten kan du lese om hvordan vi nordmenn begynte vår tradisjon med å lese/se morderiske mysterier til påske.

Selv har jeg fylt opp lesebrettet mitt med de gode, gamle historiene om Sherlock Holmes. A study in Scarlet og  A sign of four har jeg lest, og likt, tidligere, så nå har turen kommet til The Adventures of Sherlock Holmes. Det er en grunn til at dette er klassisk krim, og jeg lar meg forføre. Det er inspirerende og fascinerende at historier som ble skrevet for så lang tid tilbake, kanskje spesielt i krimsjangeren, fortsatt kan oppfattes som spennende.

Alle bøkene om Sherlock kan man fritt laste ned fra Project Gutenberg sine nettsider. Mange har kanskje fått med seg BBCs nyere dramatisering med Benedikt Meddetvanskeligeetternavnet og Martin Freeman i hovedrollene som Sherlock og Watson, jeg digger den og kan absolutt anbefale den videre. Nok babling, slk starter denne tredje boken om detg slik starter den:


Har du forresten sett den norske Sherlock parodien?


Ganske glitrende laget med Bjarte Tjøstheim og Vidar Magnussen i hovedrollene


Anbefal en krim(deckare)

Helt til sist denne søndagen vil jeg spørre deg om hvilke krimroman(deckare) vil du anbefale til påske? Kanskje vet du om en mer ukjent krimperle som er verdt å få med seg? Alle har jo hørt om de store som f.eks. Nesbø, Läckberg, Lindell, Adler-Olsen.

Selv vil jeg slå er slag for Metallmyk(klikk her for min anmeldelse av boken) og Smertehimmel, begge skrevet av Asle Skredderberget. Riktig god krim, som både er underholdene og lærerik på samme tid.

Ha en vakker vårsøndag, måtte solen skinne der du befinner deg!





Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Delta når du selv føler for det, det viktigste er at dette skal være gøy og hyggelig.

2.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

3.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg her, og link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner ikke leserne bloggen din, eller de andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag med #smakebit da vel.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.

19 kommentarer:

  1. Det ble ikke en kriminell smakebit fra meg denne gangen, men kan anbefale som påskekrim: Nysgjerriper av Belinda Bauer, eller Marit Reiersgårds Jenta uten hjerte. Det er utrolig mye lesestoff å velge i til påske. Ha en fin søndag Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, Tine. Valgmulighetene er nesten uendelig :) Jeg tenkte det var litt morsomt å se hvilke litt mindre kjente, men gode, krimromaner bokelskerne ville anbefale.

      Slett
  2. Å anbefale krim er ikke enkelt, da det det er mye å velge mellom. en en jeg liker hodt er Jørgen Brekke.
    Hva er det som gjør at bilder jeg legger inn på bloggenmin forsvinner når jeg publiserer den? De blir ikke sittende. Mangler jeg et program på i- paden? Bruker pcen i tillegg, men nå er den gåen, og jeg måtte kjøpe ny, som kommer i posten neste uke. Ha en bra dag Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for anbefalingen :) At bilder forsvinner kan ofte skje dersom måten du legger inn bilder på er ved å kopiere bildelinker. Last heller bilder ned til din pad/pc, for å så laste bildet opp igjen på bloggen. Les gjerne punkt #3 i mitt innlegg om bildebruk på blogg, det finner du her.

      Slett
    2. Lagrer bildene på i-paden, men de forsvinner likevel. Har også prøvd med bloggapper, men nei....

      Slett
  3. Her i gården skal det nok bli litt Harry Hole i påsken, men nå ble jeg veldig fristet til å ta med litt Sherlock Holmes også. Har foreløpig bare lest "A Study in Scarlet". Jeg også elsker tv-serien til BBC - den er så bra! :)

    SvarSlett
  4. Jag har inte planerat min påskläsning. Men jag var på releaseparty igår för en underbar vårbok, som jag bjuder på en smakbit ur. Ha en trevlig söndag.

    SvarSlett
  5. Verkligen intressant att läsa om påsk-deckar-traditionen! :-) Själv tycker jag väldigt bra om Reginald Hill, Peter Robinson och Arnaldur Indridason. Kan verkligen rekommendera dessa tre! Önskar dig en fin söndag!

    SvarSlett
  6. Bortsett fra at jeg skal lese De dødes tjern i påska, noe som har vært en tradisjon helt siden ungdomsskolen, så blir nok andre bøkene valgt hipp som happ. Tar det litt tilfeldig, tenker jeg:)
    Ha en god søndag, Mari:)

    SvarSlett
  7. Om jag ska rekommendera en mer okänd så är det Emelie Schepp som skrivit Märkta för livet. Den är översatt till danska, vet inte hur det är med norska.
    Det blir säkert någon krim i påsk, det brukar det bli (fast inte vår tradition är så stark). Men jag har också planer på att läsa Vilda Svanar, som är en rätt tjock bok.

    SvarSlett
  8. Jeg har tatt med meg hjem The new adventures from Sherlock Holmes fra biblioteket, så den kan godt bli påskebok. Men jeg har også "noe" ulest krim liggende, flere jeg ikke husker navnet på, men også Frode Granhus, Jørgen Jæger og Martin Olczak ligger i den bunken. Så jeg tror egentlig påsken blir litt kort :-) Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  9. Jeg har aldri egentlig vært fan av krim bortsett fra Miss Marple og Poirot av Agatha Christie, så har aldri lest krim i påsken bortsett fra noen år da jeg har lest Agatha Christie. Men kanskje jeg skal lese Sherlock Holmes i påsken. Jeg kjøpte meg The complete Sherlock Holmes med veldig fin fremside i fjor og den har bare litt stående til pynt i bokhylla hittil. Du kan se hvordan boken ser ut her hvis du har lyst: http://elinsbookishworld.blogspot.no/2013/06/beautiful-sherlock-holmes-book-cover.html Skal til London med ei venninne i august og da har jeg veldig lyst til å besøke The Sherlock Holmes Museum. Veldig fin smakebit og ha en fin søndag!

    SvarSlett
  10. Vilken rolig parodi! Själv älskar jag Sherlock med Cumberbatch (?) och Freeman. Tycker det är en snygg, välspelad och spännande serie. Fler såna, tack! Elementary är faktiskt också ganska trevlig att titta på. Han som spelar Sherlock gör också ett bra jobb, men den är inte riktigt lika snygg som BBC:s variant. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Ah! Sherlock, gode, gode Sherlock! Kanskje det var han jeg burde lest om i påske. Men jeg har egentlig Eie Larsen på tapetet, men jeg får se hvordan tiden strekker til. Har mange sirkelbøker denne måneden ...
    Ellers anbefaler jeg virkelig Sissel Jo Gazan, Dinosaurens fjær. Enormt god krim! http://piaskulturkrok.com/2012/06/23/bokanmeldelse-dinosaurens-fjaer/
    God og glad søndag til deg, Mari :-)

    SvarSlett
  12. Första gången jag är med och råkade göra fel med linken. Förstod först inte helt. Men ska göra rätt nästa gång. :)

    SvarSlett
  13. Hei Mari! Jeg satt opp i natt og venet på innlegget ditt, klar med mitt.. hehe. Visste ikke da at du vilel ha påskekrim, men en anbefaling kan du få her: Djevelanger av Frode Granhus : http://artemisiasverden.blogspot.no/2014/03/djevelanger-av-frode-granhus.html#more

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste søndag kan det bli en krimsmakebit ja. Jeg har flere nye krimbøker jeg skal ta fatt på i anledning påska. Selv ser jeg frem til flere: Mapuche av Caryl Ferey, den siste til Cilla og Rolf Børlind, Treff og Grebe, Zombienation, Smådjevlane, Tabu. Ønsker også å lese Fossums siste Helvetesilden, men den har jeg ikke skaffet meg enda.. Ha en fin søndag.:)

      Slett
  14. Jag visste inte att det var tradition att läsa deckare på påsk. Men i fredags bad jag om tips på deckare på min blogg, nu tror jag att jag letar upp några på biblioteket inför påsk jag med :)

    SvarSlett
  15. Morsomt innlegg ,selv vil jeg gjerne lese noe med Sherlock Holmes en dag :D Til påsken skal jeg lese de to første bøkene om Harry Hole!
    - Siri

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.